کم توجهی مسئولان مشاغل خرد را رنج میدهد
نوشته شده توسط : ادمین

متاسفانه در طول سالیان متمادی بنگاه های اقتصادی کوچک و اشتغال های خرد از کم توجهی و بی توجهی مسئولان رنج برده اند و این کارگاه ها هر سال نسبت به سال قبل و هر دهه نسبت به دهه قبل ضعیف و ضعیف تر شده اند .

یکی از دلایل اولویت دار نبودن کارگاه های کوچک و مشاغل خرد و خانگی در برنامه ریزی مدیران است و اینکه احداث یک کارخانه با نیروی کار کمتر نسبت به ایجاد صدها شغل در بخش مشاغل خرد رزومه بهتری برای مدیران است .

نبود قوانین ثابت ، شفاف و غیرقابل تفسیر یکی دیگر از معضلات  این بخش است . بطور مثال لغو معافیت بیمه ای در دولت قبل ، که البته در این دولت دوباره معافیت بیمه ای کارگاه های کوچک لحاظ شد . ولی همین تغییرات ضربه مهلکی بر پیکر نیمه جان کارگاه های کوچک انداخت ..

در بخش تسهیلات بانکی متاسفانه بانکها بسختی به بنگاه های کوچک تسهیلات اعطا می کنند و یا تامین وثایق مورد تقاضای بانکها در توان این بنگاه ها نیست و یا تسهیلات بانکی با سود نامتعارف اعطا میشود که نه تنها هیچ همخوانی با شرایط اقتصادی روز جامعه ، تورم ، افزایش حقوق ، افزایش قیمت مواد اولیه ندارد و بعضا این تسهیلات بجای رونق این کارگاه ها آنها را به لبه پرتگاه ورشکستگی نزدیک و نزدیک تر می کند و متاسفانه نهایتا به تعطیلی این کارگاه ها و تملک آنها توسط بانک ها آنهم در شرایط غیر شفاف می انجامد .

عدم یک زنجیره کامل بین کارگاه ها ، تامین مواد اولیه بازار فروش و اتصال به کارخانجات بزرگتر هم یکی دیگر از مشکلات این حوزه است .

حمایت واقعی ، عملی و منتج به نتیجه باید در همه مراحل اعم از تسهیلات بانکی ، معافیت بیمه ای و مالیاتی ، ایجاد زنجیره واحد و مهمتر نگاه ویژه مسئولان به این بخش است که میتواند در شرایط تحریم کمک حال دولت در رونق تولید و اشتغال باشند وقتی یک کارگاه کوچک تولیدی در تلاطم قوانین و بخش نامه های خلق الساعه ، افزایش لحظه ای قیمت مواد اولیه ، عدم حمایت بانکها و ده ها مشکل بزرگ و کوچک دیگر می تواند به حیات خود ادامه دهد و تولید و اشتغال خود را حفظ و رونق بخشد قطعا با حمایت دولت می تواند در بخش تولید و صادرات نقش مهم تری را ایفا نماید .

امید است که در سایه توجه مسئولان شاهد رونق تولید ، اشتغال در این بنگاه ها و صادرات محصولات به دیگر کشورها باشیم .





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: